А яка саме вільха? Українська?
Так, саме українська. Хочу про це трохи розказати, адже раніше була можливість порівняти американську і українську вільху при одній формі деки. За характеристиками та відчуттями – це дещо різна деревина, і звук теж буде відрізнятися. Гриф в цій гітарі виготовлений з печеного клену. Ця технологія стала популярною відносно недавно. Я замовляв цей клен з Штатів, бо в нас ця технологія ще не сильно розвинута. Як вона працює – вони беруть клен, розміщують його в вакуумному контейнері і прогрівають до температури близько 400 градусів. При такому нагріванні залишки кленового сиропу та соку в дереві полімеризуються. На виході ми отримуємо модифіковану деревину. Я спочатку скептично ставився до всього цього. Але після того, як ми спробували зробити кілька грифів з цієї деревини, зробив висновок що ця штука дійсно працює.
Розкажи трішки про ваш фініш і покриття.
Це одна з наших унікальних фішок. Коли я займався музикою з гуртом, усі мої гітари були глянцевими. Часто бувало, що в мене просто не було часу на концертах після саундчеку їх протерти. Це виглядало дуже неохайно. Тоді я вирішив дослідити питання покриття: чи впливає воно на звук, які є види, тощо. Виникла ідея зробити фініш, який виглядав би сатиновим, трохи матовим, і щоб на ньому не залишалися б відбитки пальців. І нам це вдалося. На Bond Finish не залишаються відбитки, на відміну від звичайного матового чи глянцевого покриття. Нам це вдалося зі збереженням яскравості і кольору, і звуку, адже ми використали вкриту захисним шаром нітро-фарбу.
Стосовно цього, на твою думку, колір гітари впливає на ціну? Чи це міф?
Скоріше це міф. З того, що мені відомо, то тут є два приклади. Якщо є акустична гітара, що покрита чорною фарбою – її дека буде гірше працювати через суттєву товщину шару у порівнянні з прозорим покриттям. А ще є особливість Les Paul Studio, періоду двохтисячних. Є такі чутки з пруфами, що деревину, яка була не найкращої якості, вони фарбували в непрозорі кольори, а все якісне пускали на Wine Red моделі, бо там видно фактуру деревини. Це все, що я чув.
Розкажи також про вашу безанкерну систему Bond Guitars.
Є у нас така шпигунська розробка! Перша безанкерна система, а точніше система підсилення грифа без регульованого анкера, була розроблена іще в п'ятдесятих в американських гітарах Harmony. Струни гітари у стандартному строю мають фізичний натяг майже 50 кіло. Тобто, вони постійно тягнуть гриф, а гриф повинен мати певну відповідь на цей натяг. У більшості випадків ця відповідь – компресійний анкер всередині грифа. Однак, в нас виникла інша ідея. Для того, щоб досягти найкращого гітарного тону, ми вирішили дослідити, як працює гітара, а саме – як у ній розподіляється вібрація з точки зору акустики та фізики. Серед гітарних майстрів панує думка, що гриф повинен бути твердим і стабільним, щоб енергія залишалась в струні. Далі вібрацію цієї струни "чує" знімач, який відправляє сформований сигнал в підсилювач. Враховуючи це, у нас виникла ідея створити такий гриф, який би був настільки потужним, що струни не могли б його надмірно зігнути. Ми зробили тестову серію з цими нерегульованими анкерами. Виявилось, що вони аж занадто класні. Трохи дивно звучить, але вони були дійсно настільки хороші по технічним характеристикам та тональному результату, що ми вирішили залишити цю фішку виключно для нашого Custom Shop.
Остання гітара з цією технологією була виготовлена кілька років тому. Клієнти просто обирають інші, більш класичні рішення. Хоча ця система дає максимальний звук і стабільність, але з певними калібрами струн у поєднанні з нестандартними строями, можуть виникнути питання. Насправді, є чудовий компромісний варіант – японські анкери системи U-Channel Truss Rod. Це стандартний компресійний анкер, який знаходиться в П-подібному дюралюмінієвому профілі. Це одночасно дає нам підсилення грифу цим профілем і можливість регулювати анкер як зазвичай.
Стосовно цього, я також чув думку, що звук в електрогітарі – це не тільки про звук струн біля звукознімача, але й по всій довжині корпусу. Яка твоя думка з цього питання?
Так, це правда. Дуже цікава тема, спробую пояснити. На YouTube є відео, де люди експериментують – натягують гітарні струни на камінь, роблять корпус з каменю, тощо. Це дозволяє нам зрозуміти, як струнна система звучить без впливу деревини, фурнітури, бриджу. Тут доречна аналогія зі звукорежисурою – там є активна і пасивна еквалізація. Багато хто вважає, що деревина активно впливає на звук, але, насправді, деревина може тільки "забирати" на себе певні частоти, тобто вона є пасивним еквалайзером. Наприклад, якщо в тебе гітара з махагоні, то він забере зі звуку високі частоти. А от якщо струнна система натягнута на каміння, або на металеву балку – в струні залишається майже повний спектр звуку, і все буде залежати від звукознімача. В реальній гітарі основу тону задає деревина, фурнітура, конструкція бриджу, і далі вже – електроніка. Але суттєвість впливу електроніки на загальний тон є більшою.